Zitat:
Zitat von LidlRacer
Das Führungsfahrzeug war vom entscheidenden Läufer schätzungsweise 10 m entfernt.
Es würde mich wundern, wenn dessen Einfluss größer war als der der viel näheren Läufer.
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Tatsächlich war der aerodynamische Einfluss des Autos wohl ziemlich klein.
Hier wurde der Einfluss der Läuferformation und des Autos mit Riesenanzeigedings aufwendig computersimuliert:
Uncovering the Aerodynamic Trickery behind Nike's Breaking 2 Project
Ergebnis:
"Given that Kipchoge is capable of running at roughly about 300 W, the difference between undrafted and fully drafted scenarios is around 31W, meaning that he can probably devote an extra 10% of his effort to running faster in the latter case.
Perhaps surprisingly, most of that saving is generated by the close delta formation of pacers around Kipchoge which generates a 28W saving even without the car, which only adds another 3W to the total."
Hier ist übrigens der komplette Livestream vom Lauf:
www.youtube.com/watch?v=uvhSgxUdsdQ